Σε πεδίο έντονης πολιτικής αντιπαράθεσης εξελίσσεται από την πρώτη κιόλας ημέρας της συζήτησής του στην επιτροπή Μορφωτικών της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας.
Η ένταση δημιουργήθηκε από τα πρώτα λεπτά της συνεδρίασης, με τον πρώην υπουργό Παιδείας και βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Νίκο Φίλη να αναφέρεται αρχικά στην αναστολή λειτουργίας του ολοήμερου σχολείου, υποστηρίζοντας ότι αποτελεί “καραμπινάτη παρανομία” και να σημειώνει ότι οι προωθούμενες διατάξεις “διαστρέφουν την εκπαίδευση υπέρ της μπίζνας”, επιχειρούν να κάμψουν το “φρόνημα της νέας γενιάς”. Δήλωσε επίσης αντίθετος με τις διατάξεις για την αξιολόγηση.
Σχετικά με το ολοήμερο σχολείο η υφυπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη εξήγησε ότι έχει αποσταλεί ήδη εγκύκλιος στα σχολεία ώστε να ενημερωθούν οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς ότι τα ολοήμερα θα παραμείνουν κλειστά.
“Φτιάχνετε το αγοραίο σχολείο” αντέδρασε σε άλλο σημείο ο κ. Φίλης υποστηρίζοντας μεταξύ άλλων ότι τα ξενόγλωσσα τμήματα πανεπιστημίων αποσκοπούν στην ιδιωτικοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης και την επιβάρυνση του μέσου ελληνικού νοικοκυριού.
“Να είμαστε ακριβείς. Τα ξενόγλωσσα τμήματα πανεπιστημίων απευθύνονται αποκλειστικά σε αλλοδαπούς πολίτες” εξήγησε η κ. Κεραμέως απαντώντας στην κριτική του βουλευτή της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Πέραν αυτών και παρά το γεγονός ότι η επιστημονική ομάδα για την αντιμετώπιση της πανδημίας έχει τοποθετηθεί δημόσια για το ζήτημα, ο κ. Φίλης εξέφρασε για μια ακόμα φορά αμφιβολίες για το άνοιγμα των δημοτικών σχολείων, υποστηρίζοντας ότι ο καθηγητής Σωτήρης Τσιόδρας δεν κλήθηκε στην Βουλή προκειμένου να ενημερώσει για το θέμα.
“Αυτά που λέει η υπουργός ότι ακούει τους ειδικούς είναι για το πόπολο. Στην αρχή της πανδημίας ήταν αντίθετη με το κλείσιμο των σχολείων και τελικά αναγκάστηκε να υπακούσει μετά την παρέμβαση του κ. Μητσοτάκη” είπε για να προσθέσει σε άλλο σημείο “μιλούμε σήμερα εν μέσω πανδημίας για νομοσχέδιο που ανατρέπει αρνητικά τα πράγματα στην παιδεία ερήμην των εκπαιδευτικών που αρνήθηκαν να εφαρμόσουν τα περί κάμερας και ήταν μια αντίσταση σε όσα απεργάζεται το υπουργείο”.
Από την πλευρά του Κινήματος Αλλαγής η κ. Χαρά Κεφαλίδου υποστήριξε ότι η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας “δεν τολμά να προχωρήσει στην αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου που θα απευθύνεται σε όλους και θα κινητοποιεί τους πάντες” καθώς όπως είπε “στόχος του υπουργείου είναι να εντυπωσιάσει τον πολιτικό προϊστάμενο”.
“Απεμπολούμε εξουσίες προς όφελος των πανεπιστημίων μας”
Στην παρουσίαση του νέου εκπαιδευτικού νομοσχεδίου, η υπουργός Παιδείας σημείωσε την ανάγκη εκσυγχρονισμού εξωστρέφειας και αυτονομίας των ελληνικών ακαδημαϊκών ιδρυμάτων. Επιπροσθέτως, υπογράμμισε ότι θα ακολουθήσει νέο νομοσχέδιο για τον τρόπο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.
“Θέλουμε ιδρύματα πιο ελεύθερα, πιο αυτόνομα και πιο εξωστρεφή. Ενισχύουμε την ίδρυση ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων αυτόνομων για κάθε πανεπιστήμιο. Χωρίς έγκριση υπουργού. Απεμπολούμε εξουσίες προς όφελος των πανεπιστημίων μας” τόνισε η υπουργός Παιδείας ανακοινώνοντας παράλληλα κοινά προγράμματα σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων πανεπιστημίων αλλά και θερινά προγράμματα προκειμένου να γίνει η χώρα μας φάρος γνώσης. “27 κορυφαία αμερικανικά πανεπιστήμια μεταξύ των οποίων το Harvard, το Prinston, το Columbia , το Tufts έχουν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον για συνεργασία με τα ελληνικά πανεπιστήμια. Όλα αυτά ήταν να έρθουν στις 28 Μαρτίου αλλά η πανδημία μας πρόλαβε” εξήγησε.
Πέραν αυτού, η κ. Κεραμέως επισήμανε την εισαγωγή εργαστηρίων δεξιοτήτων στο σχολικό πρόγραμμα, αλλά και την εισαγωγή ρυθμίσεων για την ασφάλεια στο σχολικό περιβάλλον. Συγκεκριμένα, εισάγονται πιλοτικά τα «εργαστήρια δεξιοτήτων» στο υποχρεωτικό, ωρολόγιο πρόγραμμα νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων από το ερχόμενο σχολικό έτος (2020-21). “Απομακρυνόμαστε από τη στείρα μετάδοση γνώσεων και σηματοδοτούμε τη στροφή σε ένα σύγχρονο σχολείο, σε ένα σχολείο που δίνει έμφαση στην καλλιέργεια δεξιοτήτων του 21ου αιώνα στους μαθητές: ήπιες δεξιότητες, δεξιότητες ζωής και δεξιότητες τεχνολογίας και επιστήμης, όπως ενδεικτικά η κριτική σκέψη, η δημιουργικότητα, η συνεργασία, η επικοινωνία, η ευελιξία και προσαρμοστικότητα, η πρωτοβουλία, η οργανωτική ικανότητα, η ενσυναίσθηση και οι κοινωνικές δεξιότητες, η επίλυση προβλημάτων, ο ψηφιακός και τεχνολογικός προγραμματισμός” είπε.
Μεταξύ άλλων στις πτυχές του προγράμματος αναφέρθηκαν:
– Υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα. Όχι σε κάποια ευέλικτη ζώνη, όχι προαιρετικά.
– Θεωρητικές και βιωματικές πτυχές. Και μάθημα στην τάξη και δράση εκτός σχολείου, π.χ. καθαρισμός παραλίας. Ενίσχυση της βιωματικής μάθησης.
– 4 βασικοί θεματικοί κύκλοι:
o Ευ ζην, με επιμέρους θεματικές όπως η πρόληψη από εξαρτήσεις (βλ. κάπνισμα – δεδομένου και ότι χτες ήταν και η παγκόσμια ημέρα κατά του καπνίσματος), η υγιεινή διατροφή, η οδική ασφάλεια, η σεξουαλική αγωγή.
o Περιβάλλον, με μαθήματα όπως η οικολογική συνείδηση, η πρόληψη και προστασία από φυσικές καταστροφές,
o Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη, που περιλαμβάνει προγράμματα εθελοντισμού, αλληλοσεβασμού και διαφορετικότητας,
o Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία, με θεματικές που αφορούν σε τεχνολογίες αιχμής, επιχειρηματικότητα, ρομποτική και επαγγελματικό προσανατολισμό.
– Κάθε θεματική θα είναι σταθμισμένη με την εκπαιδευτική βαθμίδα και την ηλικία των μαθητών. Δεν διδάσκονται όλες οι θεματικές σε όλες τις ηλικίες.
– Μεγάλο κομμάτι σε όλο αυτό: η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε μεθοδολογίες εργαστηριακής (μη τυπικής) προσέγγισης της διδασκαλίας.
– Εξαιρετικά πολύτιμη η συνδρομή φορέων που έχουν ήδη εκπονήσει σχετικά εκπαιδευτικά προγράμματα: λάβαμε 313 προτάσεις εκπαιδευτικού υλικού στους επιμέρους αυτούς τομείς.
Κυριάκος Βελόπουλος: Ο πρωθυπουργός αδιαφορεί για τα δικά του δάνεια και του κόμματος του. Θα ασχοληθεί με τα δάνεια των πολιτών; (video)
Την υπόσχεση προς τους Έλληνες πολίτες ότι με χρηστή διοίκηση θα επιστραφούν τα χρήματα που έχουν φάει οι κυβερνήσεις των...