Την ώρα που οι κυβερνητικοί πανηγυρισμοί για την ανάληψη της προεδρίας του Eurogroup από τον Κυριάκο Πιερρακάκη δεν λένε να κοπάσουν, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έρχεται να μας… προσγειώσει στην σκληρή πραγματικότητα, παραπέμποντας την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για την κατάσταση στα αεροδρόμια της χώρας.
Ειδικότερα, όπως ανακοίνωσε η Κομισιόν, η Ελλάδα δεν έχει λάβει τα αναγκαία μέτρα για την κατάρτιση και δημοσίευση διαδικασιών πλοήγησης βάσει επιδόσεων (Performance Based Navigation – PBN) στα ελληνικά αεροδρόμια, όπως προβλέπει ο σχετικός ευρωπαϊκός κανονισμός.
Σημαντικά οφέλη στην ασφάλεια των πτήσεων
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του ΑΠΕ-ΜΠΕ, η εφαρμογή του κανονισμού PBN αποτελεί βασικό πυλώνα της σύγχρονης διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας, προσφέροντας σημαντικά οφέλη στην ασφάλεια των πτήσεων, στη χωρητικότητα του εναέριου χώρου, στο περιβάλλον και στην οικονομική αποδοτικότητα.
Όπως σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση, η χρήση σύγχρονων τεχνολογιών παρέχει καλύτερα εργαλεία για τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας και τους χειριστές. Αυτό θα αυξήσει τη χωρητικότητα στον ελληνικό εναέριο χώρο και στα ελληνικά αεροδρόμια, πράγμα που σημαίνει λιγότερες καθυστερήσεις και ενίσχυση της ασφάλειας, ιδίως σε συνθήκες χαμηλής ορατότητας, .
Με βάση την παραπομπή της Κομισιόν, η Ελλάδα δεν έχει δημοσιεύσει τις απαιτούμενες διαδικασίες προσέγγισης PBN σε 44 άκρα διαδρόμων, οι οποίες θα έπρεπε να είχαν δημοσιευτεί έως τον Δεκέμβριο του 2020. Παράλληλα, οι απαντήσεις των ελληνικών Αρχών στην προειδοποιητική επιστολή της Επιτροπής του Απριλίου 2024 και στην αιτιολογημένη γνώμη του Δεκεμβρίου 2024 δεν παρείχαν ικανοποιητικά αποδεικτικά στοιχεία, σχετικά με την εφαρμογή των διαδικασιών προσέγγισης PBN στους ελληνικούς αερολιμένες, ούτε σχετικά με την εφαρμογή των διορθωτικών μέτρων τα οποία θα έπρεπε να είχαν εφαρμόσει οι ελληνικές Αρχές.
«Ενώ η Επιτροπή αναγνωρίζει τις προσπάθειες των ελληνικών αρχών να λάβουν τα αναγκαία μέτρα, στο παρόν στάδιο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί ότι η πρόοδος ήταν ανεπαρκής και, ως εκ τούτου, παραπέμπει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης», επισημαίνεται στην ανακοίνωση.
«Οι πτήσεις στην Ελλάδα είναι ασφαλείς, αλλά…»
Εξηγώντας την παραπομπή της Ελλάδας για το συγκεκριμένο θέμα, πηγές από τις Βρυξέλλες επισημαίνουν ότι «οι πτήσεις στην Ελλάδα είναι ασφαλείς», καθώς «οι πτήσεις της πολιτικής αεροπορίας εκτελούνται βάσει των κοινών κανόνων της ΕΕ για την ασφάλεια της αεροπορίας, υπό την εποπτεία της ελληνικής Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, και με την υποστήριξη του Οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Ασφάλεια της Αεροπορίας (EASA)».
Ωστόσο, ξεκαθαρίζουν πως «υπάρχει προβληματισμός, διότι η Ελλάδα δεν έχει ακόμη εγκαταστήσει πλήρως τα προηγμένα ραντάρ που θα αντικαταστήσουν τα ραντάρ παρωχημένης τεχνολογίας», και «η Ελλάδα δεν έχει εφαρμόσει όλες τις απαιτούμενες διαδικασίες πλοήγησης βάσει επιδόσεων (PBN). Εάν αυτά τα κενά αντιμετωπιστούν επειγόντως, η ασφάλεια θα ενισχυθεί περαιτέρω».
Όσον αφορά στην πρόοδο των ελληνικών Αρχών στο συγκεκριμένο θέμα, οι πηγές αναφέρουν τα εξής: «Το ελληνικό Υπουργείο Μεταφορών έχει υποβάλει στην (Ευρωπαϊκή) Επιτροπή σχέδιο δράσης για τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς της ΕΕ, σχετικά με τη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας. Με τις δράσεις αυτές, η ελληνική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) θα αρχίσει να ενσωματώνει σταδιακά τις τεχνολογίες και θα δημοσιεύσει τις απαιτούμενες διαδικασίες. Η ΥΠΑ υποβάλει τακτικά εκθέσεις προόδου, επιτρέποντας στην Επιτροπή να παρακολουθεί την εφαρμογή του σχεδίου δράσης και να αξιολογεί τους κινδύνους και τα διορθωτικά μέτρα για την αντιμετώπιση τυχόν καθυστερήσεων. Η Επιτροπή θα συνεχίσει να παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς την κατάσταση στην Ελλάδα, σε συνεργασία με τον Οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Ασφάλεια της Αεροπορίας (EASA) και τον EUROCONTROL».
Πηγή: newsbreak.gr




