Στην κυνική ομολογία ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη αναλαμβάνει μείζον γεωπολιτικό ρίσκο με την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου προχώρησε ο αρμόδιος υπουργός Ενέργειας Θεόδωρος Σκυλακάκης, παραδεχόμενος ταυτοχρόνως πως η
Ελλάδα δεν μπορεί να ολοκληρώσει από μόνη της την πόντιση του καλωδίου και ουσιαστικά εκ των προτέρων παραδέχθηκε, εμμέσως, ότι το έργο δεν θα προχωρήσει. Φανέρωσε με αυτόν τον τρόπο την πολιτική υποτέλειας και εξάρτησης από τους ξένους, καθώς και την αδυναμία της χώρας μας να περιφρουρήσει τα κυριαρχικά της δικαιώματα, λόγω των τραγικών χειρισμών του Μεγάρου Μαξίμου.
«Χρειάστηκε να κάνουμε διαπραγμάτευση με την κυπριακή κυβέρνηση για να διασφαλίσουμε ότι το έργο αυτό θα μπορέσει να υλοποιηθεί» ανέφερε ο υπουργός, ομολογώντας πως το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης είχε βρεθεί «επί ξυρού ακμής» λόγω «διαφόρων αντιδράσεων που υπήρχαν στην Κυπριακή ∆ημοκρατία».
Ο Θεόδωρος Σκυλακάκης πρόσθεσε ανερυθρίαστα πως η χώρα μας συνεισφέρει στον «γεωπολιτικό κίνδυνο», προκειμένου να καλυφθεί η ανάγκη να αισθανθεί η Κύπρος μεγαλύτερη ασφάλεια, ενώ, μετά τις αντιδράσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης και παρά τα ομαδικά πυρά, εκείνος επέμεινε, λέγοντας πως «εμείς λέμε ότι έχουμε πλήρη εμπιστοσύνη στο ∆ιεθνές ∆ίκαιο, στην υποστήριξη της αμερικανικής κυβέρνησης, στα επιχειρήματά μας και αναλαμβάνουμε το γεωπολιτικό ρίσκο. Το αναλαμβάνουμε». Αίσθηση πάντως προκάλεσε το γεγονός ότι ο Θεόδωρος Σκυλακάκης απέφυγε να κατονομάσει την Τουρκία ως την άμεση αιτία για την περίληψη του όρου «γεωπολιτικό ρίσκο» στο κείμενο της τροπολογίας.
Επιπλέον επιβάρυνση
Όσον αφορά το τι ακριβώς θα γίνει, αν δεν προχωρήσει η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας και Κύπρου; Πολύ απλά, θα υπάρξει κάλυψη από τον Κρατικό Προϋπολογισμό της επιπλέον επιβάρυνσης που τυχόν θα προκύψει για τον Έλληνα καταναλωτή στο σενάριο στο οποίο, για εξωτερικούς γεωπολιτικούς κινδύνους ή/και λόγους ανωτέρας βίας, χωρίς υπαιτιότητα του φορέα υλοποίησης (Α∆ΜΗΕ), η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου καθυστερήσει ή ματαιωθεί, όπως προβλέπει τροπολογία που κατέθεσε στη Βουλή το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Η ρύθμιση ορίζει ότι η Ελλάδα αναλαμβάνει πλέον μεγαλύτερο γεωπολιτικό ρίσκο, το οποίο κατανέμεται ισόποσα, 50%-50% μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου, κατά παρέκκλιση της απόφασης διασυνοριακής κατανομής του κόστους, σύμφωνα με την οποία το κόστος διασύνδεσης επιμερίζεται κατά 67% στην Κύπρο -ως βασική ωφελούμενη του έργου- και κατά 33% στην Ελλάδα.
Με άλλα λόγια, προβλέπει ότι αν τα πράγματα πάρουν αρνητική τροπή και το έργο δεν υλοποιηθεί η Ελλάδα θα επιβαρυνθεί με το 50% των δαπανών που θα έχει πραγματοποιήσει μέχρι τότε ο Α∆ΜΗΕ, τις οποίες δικαιούται να ανακτήσει. Προκειμένου όμως να αποφευχθεί -σε αυτό το κακό σενάριο- η επιβάρυνση των Ελλήνων καταναλωτών με επιπλέον χρεώσεις στους λογαριασμούς τους (στο μέτρο που οι δαπάνες του διαχειριστή «περνάνε» στις χρεώσεις χρήσης συστήματος και ανακτώνται), η ρύθμιση ορίζει ότι η διαφορά μεταξύ του 33% που προβλέπει η αρχική συμφωνία και του 50% των δαπανών, το πρόσθετο 13%, θα καλυφθεί από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, έπειτα από σχετική εισήγηση της ΡΑΑΕΥ.
Η ρύθμιση
Το ακριβές ποσό ανάκτησης που αναλογεί στη διαφορά, ο χρόνος ανάκτησής του και η κατ’ έτος κατανομή του, ο καθορισμός του ετήσιου ποσού προς απόδοση από τον Κρατικό Προϋπολογισμό και κάθε ειδικότερο θέμα καθορίζονται με κοινή απόφαση των υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατόπιν εισήγησης της ΡΑΑΕΥ, δύο μήνες από την υποβολή της. Η δε εισήγηση της ΡΑΑΕΥ υποβάλλεται μέσα σε έναν μήνα από την κοινή απόφαση ΡΑΑΕΥ-ΡΑΕΚ, που διαπιστώνει τη συνδρομή «εξωτερικών παραγόντων εκτός του ελέγχου, της ευθύνης και της υπαιτιότητας του φορέα υλοποίησης».
Η ρύθμιση προβλέπει επίσης ότι ο Α∆ΜΗΕ προβαίνει στις καταβολές που απαιτούνται για τη συνέχιση των εργασιών στο πλαίσιο των κατασκευαστικών συμβάσεων που έχει συνάψει (με τη γαλλική Nexans) έως το ποσό των 26,8 εκατ. ευρώ, παράλληλα με τη διαδικασία έκδοσης των αποφάσεων των ρυθμιστικών Αρχών Ελλάδας και Κύπρου για τον καθορισμό του ρυθμιζόμενου εσόδου του έργου για το 2025 και βάσει του υφιστάμενου κατά τη θέση σε ισχύ του παρόντος ρυθμιστικού πλαισίου.
Σύμφωνα με το ΥΠΕΝ, η τροπολογία έρχεται σε συνέχεια του πλαισίου κατανόησης, που υπεγράφη (20/9) μεταξύ της Κυπριακής ∆ημοκρατίας και της ελληνικής κυβέρνησης, περί αμοιβαίας ανάληψης δεσμεύσεων αναφορικά με το έργο, αποσκοπώντας στη ρύθμιση θεμάτων που αποτυπώθηκαν στη συμφωνία για την ομαλή υλοποίηση και συνέχιση της κατασκευής του έργου.
Βελόπουλος: «Σάκος του μποξ η Ελλάδα για την Ε.Ε. Γίνατε ευρωλιγούρηδες»
Σφοδρές υπήρξαν οι αντιδράσεις της αντιπολίτευσης επί της προωθούμενης ρύθμισης για το καλώδιο Κύπρου – Κρήτης, με τον Κυριάκο Βελόπουλο να καταγγέλλει πως αποτελεί επί της ουσίας ηχηρό άδειασμα της Ευρώπης στη χώρα μας.
«∆υστυχώς, κύριοι, η Ελλάδα είναι ο σάκος του μποξ για την Ε.Ε. και εσείς έχετε γίνει ευρωσερβιτόροι και ευρωλιγούρηδες. ∆εν υπάρχει ευρωπαϊκή αλληλεγγύη, κύριοι» ανέφερε ο πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, εξηγώντας πως η συμφωνία για την ηλεκτρική διασύνδεση είναι ύψους 2 δισ. ευρώ και προβλέπει ποσοστό συμμετοχής της Κύπρου κατά 63% και της Ελλάδας κατά 37%, ενώ την ίδια ώρα η Ευρώπη λέει ότι θέλει 600 εκατ. ευρώ αν υπάρξει πρόβλημα ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία και ματαιωθεί η συμφωνία.
Την ίδια ώρα, τόσο ο ΣΥΡΙΖΑ όσο και το ΠΑΣΟΚ, που αμφότεροι τάχθηκαν υπέρ του έργου επί της αρχής, εξέφρασαν τον προβληματισμό τους για την αλλαγή του ποσοστού ρίσκου. «Η αλλαγή του ποσοστού ρίσκου έχει γεωπολιτικές και οικονομικές προεκτάσεις, αυτό εντείνει τον προβληματισμό μας» ανέφερε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Γαβρήλος, επισημαίνοντας πως το έργο υλοποιείται την ώρα που η Τουρκία κλιμακώνει τις προκλήσεις. Από την πλευρά του ο Πάρις Κουκουλόπουλος, του ΠΑΣΟΚ, σχολίασε την παραδοξότητα η Ε.Ε. και οι ΗΠΑ να μην μπορούν να εγγυηθούν τι θα γίνει εάν διαφωνήσει η Τουρκία με το έργο.
Πηγή: Εφημερίδα Δημοκρατία