Σε ισχύ έχουν τεθεί οι νέοι κανόνες και τα πρόστιμα για τη χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς εν μέσω της πανδημίας του νέου κορονοϊού. Εν αμφιβόλω όμως τίθεται η εποπτεία και ο έλεγχος αν και κατά πόσον αυτοί τελικά είναι ρεαλιστικό να εφαρμοστούν.
Σύμφωνα, λοιπόν, με τη νέα Υπουργική Απόφαση για τους “Κανόνες τήρησης αποστάσεων σε ιδιωτικές επιχειρήσεις, δημόσιες υπηρεσίες και άλλους χώρους συνάθροισης κοινού στο σύνολο της Επικράτειας, προς περιορισμό της διασποράς του κορονοϊού COVID-19” που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως την Κυριακή 26/7, συγκεκριμενοποιούνται οι κανόνες που θα πρέπει να τηρούν οι επιβάτες αλλά και το προσωπικό στα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Οι κανόνες αφορούν
– όλα τα λεωφορεία, δηλαδή τα λεωφορεία δημοσίας χρήσης (ΚΤΕΛ, τουριστικά λεωφορεία κλπ), τα λεωφορεία δημοτικής συγκοινωνίας, όλα τα λεωφορεία ιδιωτικής χρήσης και φυσικά τα λεωφορεία που υπάγονται στην αρμοδιότητα του ΟΑΣΑ στην Αττική και του ΟΑΣΘ στη Θεσσαλονίκη
– τα μέσα σταθερής τροχιάς που ανήκουν στην αρμοδιότητα της ΣΤΑΣΥ (δηλαδή το μετρό και τραμ της Αθήνας) και
– το σιδηρόδρομο (αρμοδιότητας ΤΡΑΙΝΟΣΕ), δηλαδή όλα τα τρένα προαστιακού και υπεραστικού σιδηροδρόμου
Με τη νέα απόφαση, εξακολουθεί να ισχύει ο κανόνας μεταφοράς επιβατών μέχρι πλήρωσης 65% του προβλεπόμενου μέγιστου αριθμού επιβατών ανά όχημα/συρμό. Υπενθυμίζεται ότι το ποσοστό αυτό βρίσκεται σε ισχύ από τον Ιούνιο, οπότε και είχε αυξηθεί από το προηγούμενο όριο του 50%.
Επίσης, η χρήση μάσκας είναι επιβεβλημένη για τους επιβάτες και το προσωπικό τόσο εντός των μέσων μαζικής μεταφοράς όσο και στους χώρους προσέλευσης και αναμονής (π.χ. στάσεις, αποβάθρες κλπ).
Επίσης, στην ίδια απόφαση, ορίζονται και τα αντίστοιχα πρόστιμα που θα επιβάλλονται στους παραβάτες. Το διοικητικό πρόστιμο των 150 ευρώ αφορά τις περιπτώσεις μη χρήσης μάσκας αλλά και υπεράριθμων επιβατών εντός των οχημάτων/συρμών (πέραν του 65% που ορίζεται). Στην τελευταία περίπτωση μάλιστα, το πρόστιμο θα επιβάλλεται τόσο στον οδηγό όσο και στους υπεράριθμους επιβάτες.
Σύμφωνα, επίσης, με το άρθρο 4 της υπουργικής απόφασης, την εποπτεία, διαχείριση πλήθους και υποβοήθηση των επιβατών έχει το προσωπικό (μόνιμο και έκτακτο) των συγκοινωνιακών φορέων και οι επιβάτες οφείλουν να συμμορφώνονται στις υποδείξεις τους όσον αφορά την τήρηση των αποστάσεων και την ελεγχόμενη επιβίβαση των επιβατών στα μέσα, για την αποφυγή συγχρωτισμού.
Υπάρχουν όμως και γκρίζα σημεία: Ποιός και με ποιό τρόπο θα εποπτεύει τη λειτουργία των ΜΜΜ σε σχέση με τους κανόνες αυτούς και θα ελέγχει την τήρησή τους;
Πιο συγκεκριμένα, τα πρακτικά ερωτήματα που τίθενται λογικά από το προσωπικό αλλά και το επιβατικό κοινό είναι τα εξής:
– Ποιός και πώς θα ελέγχει πότε ένας συρμός ή όχημα είναι ήδη κατά 65% γεμάτο και θα επιβάλει τα αντίστοιχα πρόστιμα; Θα υπάρχει προσωπικό, για το σκοπό αυτό, σε κάθε στάση λεωφορείου και σε κάθε αποβάθρα ή συρμό;
– Πώς θα γνωρίζει ο επιβάτης αν ο συρμός ή το όχημα στο οποίο πρόκειται να επιβιβαστεί είναι ήδη κατά 65% γεμάτο;
– Σε περίπτωση μέσου με υπεράριθμους επιβάτες, ποιοί επιβάτες νοούνται ως οι υπεράριθμοι, στους οποίους θα πρέπει να επιβληθεί το πρόστιμο;
Επίσης το τελευταίο διάστημα στις μετακινήσεις με το Μετρό, υπάρχει το εξής παράδοξο. Ενώ ο κανόνας της κενής ανά μία θέσης τηρείται, στους χώρους ορθίων παρατηρείται έντονος συνωστισμός. Εδώ ίσως θα μπορούσε να επανεξεταστεί το μέτρο αυτό καθώς αν είναι διαθέσιμες όλες οι θέσεις, που δεν έρχεσαι πρόσωπο με πρόσωπο με άλλους συνεπιβάτες, θα μειωθεί ο συγχρωτισμός στους χώρους ορθίων. Εξάλλου η καθολική χρήση μάσκας ειδικά στις θέσεις λειτουργεί αποτρεπτικά.
Δεδομένης μάλιστα της κατάστασης στις συγκοινωνίες λόγω καλοκαιριού με πολύ υψηλές θερμοκρασίες να αναμένονται σε όλη τη χώρα, αλλά και κορονοϊού (τα ΜΜΜ λειτουργούν εδώ και μήνες με την αραιότερη συχνότητα των θερινών δρομολογίων), η όλη μετακίνηση με τα μέσα μαζικής μεταφοράς μετατρέπεται σε μια δύσκολη εξίσωση για δυνατούς λύτες.