Μικρής διάρκειας αποδείχθηκε τελικά το πρόγραμμα χορηγήσεων δανείων για Κεφάλαιο Κίνησης με διετή επιδότηση 100% των επιτοκίων μέσω του ΤΕΠΙΧ ΙΙ (Αναπτυξιακής Τράπεζας), καθώς μόλις την πέμπτη μέρα ισχύος του, κατατέθηκαν αιτήσεις από επιχειρήσεις που δέσμευαν υπερδιπλάσιο ποσό απ’ αυτό που είχε προϋπολογιστεί.
Όπως αποκάλυψε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, μιλώντας στο δικτυακό συνέδριο της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος, οι αιτήσεις που είχαν υποβληθεί έως σήμερα ξεπερνούσαν σε συνολικό ποσό τα 3,5 δισ ευρώ, όταν ο προϋπολογισμός του προγράμματος ήταν 1,3 δισ ευρώ. «Γι’ αυτό και ζήτησα σήμερα απ’ τον αρμόδιο υφυπουργό κ. Τσακίρη να κλειδώσει το σύστημα ώστε να προχωρήσει η διαδικασία με τις αιτήσεις που έχουν υποβληθεί ήδη», σημείωσε. Μάλιστα ο κ. Γεωργιάδης αποκάλυψε πως σήμερα ενημερώθηκε από τις τράπεζες πως σήμερα έγιναν και οι πρώτες εκταμιεύσεις σε εταιρείες που είχαν υποβάλει πρώτες τις σχετικές αιτήσεις.
Υπενθυμίζεται ότι με βάση το συγκεκριμένο πρόγραμμα μέσω του ΤΕΠΙΧ ΙΙ (Αναπτυξιακής) προβλέπονταν η χορήγηση δανείων για Κεφάλαιο Κίνησης έως 500.000 ευρώ σε επιχειρήσεις που πλήττονται απ’ τον COVID19 και οι οποίες διατηρούν καλό πιστωτικό προφίλ.
Το γεγονός ότι τα συνεργαζόμενα τραπεζικά ιδρύματα ζητούσαν εμπράγματες εγγυήσεις για τη χορήγηση των εν λόγω δανείων έχει προκαλέσει και τη διαμαρτυρία της αγοράς.
«Το τραπεζικό σύστημα έχει κανόνες που δεν θέλουμε και δεν πρέπει να ξεπεράσει», σημείωσε ο υπουργός σε σχετική ερώτηση που του απηύθυνε ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών Γιάννης Χατζηθεοδοσίου. «Δεν θέλουμε να δημιουργηθεί μία νέα γενιά κόκκινων δανείων ούτε να χαρίσουμε λεφτά σε επιχειρήσεις που δεν θα τα καταφέρουν μόνο και μόνο για να φανούμε καλοί. Βοηθάμε αυτές που πριν τον κορονοϊό ήταν εντάξει με τις υποχρεώσεις τους και άρα τις εμπιστευόμαστε ότι θα επιστρέψουν τα χρήματα», σημείωσε ο κ. Γεωργιάδης.
Σύμφωνα με τον υπουργό η μεγάλη προσπάθεια τώρα γίνεται για το μεγάλο εγγυοδοτικό πρόγραμμα με το οποίο υπολογίζεται ότι θα δοθεί ρευστότητα ως 7 δισ ευρώ μέσα απ’ τη μόχλευση κεφαλαίων από τα αδιάθετα του ΕΣΠΑ και της Αναπτυξιακής. Το συγκεκριμένο θα προβλέπει τη χορήγηση δανείων για Κεφάλαιο Κίνησης ως το 25% του ετήσιου τζίρου μίας επιχείρησης ή το διπλάσιο του ετήσιου μισθολογικού κόστους και θα είναι εγγυημένο απ’ το ελληνικό Δημόσιο σε ποσοστό 80%.
«Ο στόχος μας είναι να βγει στον αέρα ως τις 15 Μαΐου. Σήμερα μάλιστα υπογράφηκαν και οι σχετικές συμβάσεις με τις τράπεζες ενώ ήδη έχει λάβει ΦΕΚ η απόφαση της ΤτΕ να αναβαθμίσει την Αναπτυξιακή Τράπεζα σε δημόσιο φορέα ώστε να ισχύουν οι κρατικές εγγυήσεις που θα προβλέπονται», τόνισε.
Μάλιστα ο υπουργός διαβεβαίωσε ότι έχει ζητηθεί απ’ τις τράπεζες στο συγκεκριμένο πρόγραμμα – λόγω των εγγυήσεων του Δημοσίου – να μην ζητούν εμπράγματες εγγυήσεις ή να είναι σε ένα ελάχιστο βαθμό.
Προϋπολογισμός 2025: Ολα τα μέτρα στήριξης – Ποιους αφορούν
Ειδικότερα, οι κυριότερες μόνιμες δημοσιονομικές παρεμβάσεις που εφαρμόστηκαν το 2024 καθώς και οι νέες, οι οποίες θα εφαρμοστούν από το...