Στελέχη από τον ιδιωτικό τομέα με «ανταγωνιστικές αμοιβές» θα πλαισιώσουν τις διοικήσεις των ΟΑΣΑ, ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ ● Με απόφαση της εταιρείας η μετακίνηση εργαζομένων μεταξύ των θυγατρικών ● Καθιερώνονται «ευέλικτες» διαδικασίες για τις προμήθειες ● Σε αδιέξοδο το πολυμετοχικό ΚΤΕΛ Αττικής ● Εκτός υπηρεσιακών συμβουλίων οι συνδικαλιστές ● Από τα μέσα Σεπτεμβρίου φαίνεται ότι θα επιταχυνθούν οι εξελίξεις και ίσως ξαναδούμε «μέρες του 1992» και… προληπτικές κλούβες στα αμαξοστάσια.
Πριν στεγνώσει το μελάνι από το χθεσινό φύλλο της «Εφ.Συν.» μάθαμε ότι έγινε νυχτερινή επείγουσα σύσκεψη στο υπουργείο Μεταφορών για τα μακρινά δρομολόγια της Ανατολικής Αττικής, τα οποία, όπως φαίνεται, πρέπει να ξεχάσουν στο ΚΤΕΛ Αττικής (Νέα Μάκρη, Μαραθώνας κ.λπ.). Ο σχεδιασμός που υλοποιεί ο νέος υφυπουργός Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου, περιλαμβάνει γεωγραφική επέκταση των αστικών δρομολογίων στην Αττική και διαγωνισμό για νέες παραχωρήσεις γραμμών, οδηγώντας το προβληματικό ΚΤΕΛ Αττικής στο δίλημμα της ειδικής εκκαθάρισης ή στη διάσωση από γνωστό κουμπάρο-συλλέκτη, έτσι ώστε να ενταχθεί ό,τι σώζεται από δικαιώματα γραμμών, εγκαταστάσεις, άδειες και λεωφορεία σε άλλα νομικά πρόσωπα – το θέμα αφορά πάνω από 500 οικογένειες με εργασιακή σχέση στο ΚΤΕΛ Αττικής.
Σε όλα αυτά η κυβέρνηση «πετάει αετό», παραδίδοντας τις αστικές συγκοινωνίες σε φιλικά μετοχολόγια και κουμπάρους, με βιτρίνα τα (φυσικά καλοδεχούμενα) καινούργια λεωφορεία. Οι μεγάλες αλλαγές όμως είναι μπροστά, καθώς από τα μέσα Σεπτεμβρίου φαίνεται ότι θα επιταχυνθούν οι εξελίξεις και ίσως ξαναδούμε… «μέρες του 1992», με την εκκίνηση της εφαρμογής του -ψηφισμένου- «μοντέλου ΔΕΗ» στις αστικές συγκοινωνίες. Η κυβέρνηση προετοιμάζεται με ορόσημο τις 20 Σεπτεμβρίου, όπου οι πληροφορίες λένε ότι σχεδιάζει να στείλει προληπτικά κλούβες στα αμαξοστάσια – το έγγραφο ετοιμότητας έχει σταλεί στην Καισαριανή, αλλά δεν έχει ενεργοποιηθεί.
Οι πρόσφατες αλλαγές σε 8 από τις ΔΕΚΟ του Υπερταμείου -μεταξύ των οποίων ο όμιλος ΟΑΣΑ και οι θυγατρικές του «Οδικές Συγκοινωνίες» (ΟΣΥ) και «Σταθερές Συγκοινωνίες» (ΣΤΑΣΥ)- που θα αρχίσουν να υλοποιούνται μετά τη ΔΕΘ, προβλέπουν ότι μέχρι την 31η Δεκεμβρίου πρέπει να ολοκληρωθούν μια σειρά από προκαταρκτικές ενέργειες και παράλληλα θα ξεκινήσει η κατάργηση της μονιμότητας, η ανακοίνωση νέων συμβάσεων αμοιβών, η σύνταξη νέου εσωτερικού κανονισμού, η πρόσληψη συμβασιούχων και η «κατάργηση της δυσκαμψίας στις προσλήψεις και στις προμήθειες».
Στο άρθρο 7 του Ν.5131/2024 υπάρχει ειδική αναφορά ότι μέχρι την υιοθέτηση του Εσωτερικού Κανονισμού, η Γ.Σ. του… μοναδικού μετόχου (ο υπουργός) «δύναται να εκδίδει ειδικές αποφάσεις με τις οποίες ρυθμίζει ειδικά θέματα. Επί του Εσωτερικού Κανονισμού το Ελεγκτικό Συνέδριο μπορεί μόνο να διατυπώσει γνώμη με προθεσμία 60 ημερών».
Με τον νέο Νόμο 5131/2024, που μιμείται το «μοντέλο ΔΕΗ», δίνεται η δυνατότητα προσέλκυσης στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα με απλή διαδικασία και για συγκεκριμένη διάρκεια θητείας (4 έτη με δυνατότητα ανανέωσης μία φορά) με βάση αποφάσεις του διευθύνοντος συμβούλου κάθε εταιρείας και γίνονται πιο ευέλικτες οι διαδικασίες προσλήψεων προσωπικού, με κάτι σαν ΑΣΕΠ που θα πρέπει να ελέγξει εντός 10 ημερών τη νομιμότητα της προκήρυξης και θα συμμετέχει μόνο στην επιτροπή ενστάσεων. Για τη διοίκηση, η πολιτική αμοιβών «πρέπει να είναι ανταγωνιστική, ώστε να προσελκύει πρόσωπα που διαθέτουν εμπειρία και ανάλογα προσόντα, καθώς και να ενθαρρύνει την παραμονή τους στην εταιρεία». Για το προσωπικό οι αμοιβές θα οριστούν από νέα βάση.
Προβλέπεται ότι η εταιρεία και οι θυγατρικές της μπορούν να αποφασίζουν τη μεταφορά εργαζομένων από την εταιρεία στις θυγατρικές και αντίστροφα (άρθρο 14). Πάντως, με τον νέο νόμο οι συνδικαλιστές βγαίνουν εκτός των υπηρεσιακών συμβουλίων (πειθαρχικά κ.λπ.) και εξετάζεται εάν θα έχουν συμμετοχή στα διοικητικά συμβούλια.
Στο άρθρο 21 αναφέρεται ότι οι προσλήψεις προσωπικού γίνονται με συμβάσεις εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου, σύμφωνα με την πολιτική προσλήψεων που εγκρίνεται από το διοικητικό συμβούλιο κάθε εταιρείας, έπειτα από εισήγηση της αντίστοιχης επιτροπής προσλήψεων και αμοιβών, και το επιχειρησιακό σχέδιο των εταιρειών. Οι εταιρείες μπορούν να συνάπτουν συμβάσεις έμμισθης εντολής, ενώ επιτρέπονται οι συμβάσεις Ορισμένου Χρόνου για την κάλυψη πρόσκαιρων, παροδικών ή εποχικών αναγκών (έως 8 μήνες σε διάστημα 12 μηνών με δυνατότητα ανανέωσης μόνο μία φορά).
Εν αναμονή παραλαβής καινούργιων λεωφορείων φυσικού αερίου, σήμερα το μεταφορικό έργο βασίζεται στα κυκλοφορούντα Volvo και Mercedes, αφού τα καινούργια κινεζικά ηλεκτρικά Yutong (η τεχνική υποστήριξή τους έχει ήδη περάσει επίσημα στον όμιλο Παπαδάκη που έχει προμηθεύσει με leasing μεταχειρισμένα όλη την Ελλάδα) με το ζόρι καλύπτουν βάρδιες. Σύμφωνα με πληροφορίες, η ηλεκτρική κατανάλωσή τους είναι οριακή σύμφωνα με τις προδιαγραφές του διαγωνισμού, με τα κλιματιστικά να δουλεύουν «υπερωρίες», αλλά, το κυριότερο, το ίδιο οριακή είναι και η φόρτισή τους.
Τα ηλεκτρικά
Το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν συμφωνεί να ανατεθεί η εγκατάσταση φορτιστών για τα ηλεκτρικά λεωφορεία στα αμαξοστάσια από εταιρεία που δεν έχει σχετική εμπειρία (αλλά θα πάρει 6-7 εκατ. ευρώ) και προς το παρόν η φόρτισή τους γίνεται με πατέντες ή τρέχουν με τα powerbank να τα μαζέψουν από τον δρόμο όταν ξεμείνουν. Στα περισσότερα αμαξοστάσια έχουν εγκατασταθεί από δύο φορτιστές και τα λεωφορεία φορτίζονται ανά τέσσερα, σε βάρδιες. Ετσι, διαθέσιμα για δρομολόγια είναι περίπου 7-8 ηλεκτρικά λεωφορεία ανά εγκατεστημένο φορτιστή, από κάθε αμαξοστάσιο.
Από την άλλη πλευρά, τα σκανδαλωδώς πανάκριβα μεταχειρισμένα leasing λεωφορεία αποδείχτηκαν… σαπάκια με πολλές βλάβες (60 από αυτά προωθήθηκαν τον Ιούλιο στην Πέτρου Ράλλη για βαριές επισκευές) και προβληματικά συστήματα κλιματισμού που είναι ακατάλληλα για το κλίμα της Ελλάδας. Η επικίνδυνη διαχείριση φάνηκε ξεκάθαρα και στους ιδιώτες των ΚΤΕΛ μέσα στο Σαββατοκύριακο, όταν ένα από τα σαπάκια του ΚΤΕΛ Κορίνθου τυλίχτηκε στις φλόγες στα Λιμανάκια Βουλιαγμένης από έλλειψη συντήρησης – ποιος θα ασχοληθεί να ελέγξει νερά και λάδια όταν ήταν προγραμματισμένη η λειτουργία της «Συγκοινωνίες Α.Ε.» λίγες μέρες μετά…
Μεταχειρισμένα
Η κατάσταση στα αμαξοστάσια είναι χαοτική. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, τα κλιμάκια στα αμαξοστάσια της Πέτρου Ράλλη και στον Βοτανικό βγάζουν τις πινακίδες κυκλοφορίας από τα παλαιότερα Mercedes N2 και τα Irisbus του Πειραιά, τα οποία μεταφέρουν σταδιακά στα Λιόσια δίπλα στον ΟΔΔΥ -με τους φύλακες να κάνουν… διπλοβάρδιες και στα κεντρικά-, αφήνοντάς τα στο έλεος των παλιατζήδων. Μάλιστα, στη βιασύνη για απόσυρση συμπεριλαμβάνονται και λεωφορεία που πρόσφατα ανακατασκευάστηκαν πλήρως από την (πρώην ΠΕΒ) Μονάδα Μεγάλων Βλαβών σε αμάξωμα και κινητήρα. Σημειώνεται ότι αντίστοιχα θέματα καταγράφονται και στη Θεσσαλονίκη, καθώς μερικά από τα καλά αποσυρμένα κατέληξαν σε… ΚΤΕΛ (Θήβα, Ηράκλειο, Πάτρα κ.λπ.).
Παράλληλα, στην ΟΣΥ γίνεται μια προσπάθεια επισκευής των Solaris, επιτρέποντας τη δημιουργία παρακαταθήκης ανταλλακτικών από τον «εθνικό προμηθευτή» λεωφορείων μέσα στα αμαξοστάσια, ή κανιβαλίζονται κάποια από τα παλιά αυτών των τύπων, αντί για παραγγελίες ανταλλακτικών από την αγορά.
Τα αμαξοστάσια της ΟΣΥ αντιμετωπίζουν δυσκολίες να βγάλουν τα απαραίτητα δρομολόγια. Για παράδειγμα, ο Πειραιάς δεν μπορεί να υποστηρίξει τη μακριά γραμμή 845 για Ελευσίνα και την 871 μέσω Σχιστού (με πολλά εισιτήρια), αφού μοίρασε λεωφορεία σε Μπραχάμι και Βοτανικό, δημιουργώντας χώρο για ιδιωτικοποίηση γραμμών με μεγάλη χιλιομετρική επιδότηση. Ηδη τα λεωφορεία της γραμμής 500 (νυχτερινό express Πειραιάς – Κηφισιά) κάνουν την πρώτη πρωινή 871 για να γράφουν περισσότερα χιλιόμετρα στις αποζημιώσεις. Στην ίδια κατεύθυνση, η Πέτρου Ράλλη έχασε τη γραμμή Β9 (Λιόσια) που έγινε μικτή και στην 608 (Αθήνα – Γαλάτσι) δρομολογούν μόνο τα γερασμένα leasing του Σταματίου.
ΣΥΡΙΖΑ: «Προικίζουν τους ιδιώτες»
«Ιδιωτικοποιούν τις αστικές συγκοινωνίες της Αττικής, προικίζουν τους ιδιώτες και με νέα λεωφορεία!» σχολίασε ο τομεάρχης Υποδομών & Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, βουλευτής Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης, με αφορμή το χθεσινό δημοσίευμα της «Εφ.Συν.» για τον κυβερνητικό σχεδιασμό ιδιωτικοποίησης του μεταφορικού έργου των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής που «βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, προβλέποντας μάλιστα και επιδοτούμενη, από ευρωπαϊκούς πόρους, “προίκα”. Το Ελληνικό Δημόσιο ανέθεσε για 8 χρόνια σε ιδιώτες το μεταφορικό έργο περισσοτέρων των 60 γραμμών με χρηματοδότηση 385.500.000 ευρώ, τους παρέχει την επιλογή παράτασης για άλλα 4 χρόνια, ενώ τους παραχωρεί και τα νέα λεωφορεία, που αγοράστηκαν με εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους. Αυτές είναι οι επιλογές της κυβέρνησης της Ν.Δ. Να πληρώνουν οι πολλοί, οι Ελληνες και Ευρωπαίοι φορολογούμενοι, για να επωφελούνται οι λίγοι. Κλασική Ν.Δ. Κλασικός Κυριάκος Μητσοτάκης».
Εθελουσία για όποιον προλάβει…
Από την πλευρά της η ΟΣΥ («Οδικές Συγκοινωνίες Α.Ε.») και ο ΟΑΣΑ ετοιμάζονται να γίνουν εταιρείες- «ζόμπι», αφήνοντας ακόμη περισσότερο χώρο στη νεοσύστατη «Συγκοινωνίες Α.Ε.». Μαθαίνουμε ότι συνδικαλιστές της ΔΑΚΕ προσεγγίζουν ενδιαφερόμενους με τη συνθηματική φράση «φύγετε να σωθείτε» (αφού με την εφαρμογή του νόμου που απελευθερώνει τη διοίκηση, αναμένεται τσουνάμι κατάργησης των συλλογικών συμβάσεων), ψιθυρίζοντας για εθελουσία που θα αφορά 110 άτομα άνω των 55 ετών, αν και δεν φαίνεται στον ορίζοντα διαδικασία αντικατάστασης των 65+ που βγαίνουν φέτος στη σύνταξη. Η -όποιος προλάβει- εθελουσία φαίνεται ότι θα αφορά και οδηγούς (παρ’ ότι η ΟΣΥ έχει πάνω από 1.100… ετεροαπασχολούμενους οδηγούς σε διάσπαρτες διοικητικές θέσεις «ψυγείου»).
Μονιμότητα… last year
Οι αμοιβές του προσωπικού που απασχολείται στις λοιπές θυγατρικές της ΕΕΣΥΠ (Υπερταμείο), που αποτελούν φορείς γενικής κυβέρνησης, ρυθμίζονται από τα άρθρα 7 έως 35 του Ν.4354/2015 και σε αυτές μπορεί να προστίθεται και η αμοιβή για την επίτευξη στόχων (ώς 15% του βασικού μισθού). Εφόσον το Δημόσιο ή η ΕΕΣΥΠ κατέχουν την πλειοψηφία των μετοχών, καταβάλλονται 12 μισθοί ετησίως. Αλλά οι συμβάσεις εργασίας διέπονται από την κείμενη εργατική νομοθεσία του ιδιωτικού τομέα και λύονται σύμφωνα με την κείμενη εργατική νομοθεσία!
Ενδιαφέρον έχει το άρθρο 29, με το οποίο καθορίζεται ότι το προσωπικό των θυγατρικών του Υπερταμείου δεν θα μπορεί να αποσπάται σε ιδιαίτερα γραφεία αιρετών ΟΤΑ α’ ή β’ βαθμού, στην Προεδρία της Δημοκρατίας ή στο υπουργείο Εσωτερικών ή σε γραφεία κομμάτων και βουλευτών ή ευρωβουλευτών, αλλά… δεν θίγονται αποσπάσεις που είναι σε ισχύ καθώς και αυτές για τις οποίες έχει εκδοθεί απόφαση αλλά δεν έχουν ακόμη υλοποιηθεί.
Από τις 2 Αυγούστου που δημοσιεύτηκε το ΦΕΚ, καταργούνται τα άρθρα 39 του Ν.4972/2022 (Α’ 181) περί πλήρωσης θέσεων αορίστου και ορισμένου χρόνου προσωπικού του ΟΑΣΑ και των θυγατρικών του.
Τέλος, για τις δημόσιες συγκοινωνίες (λεωφορεία, μέσα σταθερής τροχιάς κ.λπ.) σχεδιάζεται ένα πιο ευέλικτο σύστημα προμηθειών (οχήματα, ανταλλακτικά κ.λπ.).
Λεωφορεία… μπιζουδάκια
Ολοκληρώνοντας την περασμένη εβδομάδα τις διαδικασίες για το νέο leasing 300 καινούργιων αστικών λεωφορείων, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βρίσκεται να έχει εγκρίνει ετήσιο μίσθωμα 56.000 ευρώ (+ΦΠΑ) για κάθε λεωφορείο. Η σύμβαση αφορά 100 πετρελαιοκίνητα αρθρωτά λεωφορεία μήκους 18 μέτρων, 100 πετρελαιοκίνητα λεωφορεία μήκους 12 μέτρων και 100 ευέλικτα ηλεκτρικά λεωφορεία 8,6 μέτρων με ελάχιστη αυτονομία 180 χλμ.
Με αυτή την «τρύπα» στις ευρωπαϊκές οδηγίες που προβλέπουν τουλάχιστον 50% ηλεκτρικά λεωφορεία στις νέες προμήθειες αστικών λεωφορείων, στα 10 χρόνια της συμβατικής διάρκειας παροχής συγκοινωνιακού έργου, τα… μπιζουδάκια θα μας κοστίσουν τελικά περισσότερο από αντίστοιχο αριθμό λεωφορείων υδρογόνου. Ενδεικτικά, στα 200.000 ευρώ αποτιμάται ένα καινούργιο ευρωπαϊκό πετρελαιοκίνητο λεωφορείο 12 μέτρων με 8ετή εγγύηση, στα 450.000 ευρώ ένα ηλεκτρικό και λιγότερο από 600.000 ευρώ ένα αστικό λεωφορείο υδρογόνου. Ελεγκτικό Συνέδριο ακούει;
Πηγή: efsyn.gr