Την παραλίγο μετωπική σύγκρουση δύο αμαξοστοιχιών του προαστιακού λίγο έξω από την Αθήνα σήμερα το πρωί, που αποκάλυψε νωρίτερα η «Εφ.Συν.», επιβεβαίωσε ο ΟΣΕ, ενώ η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης αφήνει αιχμές προς την ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών με αφορμή την απαξιωτική επίθεση που είχε εξαπολύσει προ μηνών κατά του προέδρου του σωματείου, χάρη στα αντανακλαστικά του οποίου αποσοβήθηκαν σήμερα τα χειρότερα.
Μεταξύ άλλων στην ανακοίνωση του ΟΣΕ αναφέρεται πως δόθηκε εντολή διενέργειας πορίσματος για την εξακρίβωση των συνθηκών που έγινε το περιστατικό, καθώς και ότι τέθηκε σε αργία και παραπέμφθηκε στο Πειθαρχικό ο σταθμάρχης του ΣΚΑ που έδωσε την εντολή αναχώρησης της μιας εκ των δύο αμαξοστοιχιών, ενώ στη γραμμή κινούταν ήδη άλλη.
Συγκεκριμένα αναφέρει τα εξής η ανακοίνωση του ΟΣΕ:
«Αναφορικά με περιστατικό που σημειώθηκε σήμερα 13 Σεπτεμβρίου 2024, στο τμήμα μονής γραμμής μεταξύ των σταθμών Αθηνών και Αγίων Αναργύρων, ο ΟΣΕ τονίζει τα εξής:
Περί τις 09:13 η αμαξοστοιχία 1210, με προορισμό το Αεροδρόμιο, έλαβε σήμα αναχώρησης από τον σταθμό Αθηνών. Ενόσω η αμαξοστοιχία 1210 είχε αρχίσει να κινείται προς τον ΣΣ Αγίων Αναργύρων, έλαβε εντολή από το ΣΚΑ να ξεκινήσει με κατεύθυνση προς ΣΣ Αθηνών η αμαξοστοιχία 1307 προερχόμενη από το Κιάτο.
Ο Σταθμάρχης των Αθηνών και ο μηχανοδηγός της 1210, ακούγοντας την εντολή αναχώρησης που έδωσε το ΣΚΑ στην αμαξοστοιχία 1307, επικοινώνησε ο πρώτος μέσω GSM-R με το ΣΚΑ, όπου και δόθηκε άμεσα εντολή ακύρωσης της εντολής κίνησης της αμαξοστοιχίας 1307 προς ΣΣ Αθηνών, ενώ ταυτόχρονα και ο μηχανοδηγός της 1210 επικοινώνησε μέσω VHF με τον μηχανοδηγό της 1307 και τον ενημέρωσε ότι ήδη κινείται προς ΣΣ Αγίων Αναργύρων.
Ταυτόχρονα σχεδόν ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 1307 αντελήφθη την κατάσταση και ακινητοποίησε τον συρμό, αμέσως, μόλις είχε εξέλθει του ΣΣ Αγίων Αναργύρων και σε απόσταση 500μ. ΠΡOTOY εισέλθει στην μονή γραμμή.
Ενέργειες
Κατόπιν ενημέρωσης της διοίκησης του ΟΣΕ για το περιστατικό έγιναν οι ακόλουθες ενέργειες:
• Δόθηκε εντολή διενέργειας πορίσματος για την εξακρίβωση των συνθηκών που έγινε το περιστατικό.
• Τέθηκε σε αργία και παραπέμφθηκε στο Πειθαρχικό ο σταθμάρχης του ΣΚΑ που έδωσε την εντολή αναχώρησης του 1307.
• Συγκεντρώθηκε το υλικό των ηχητικών καταγραφών GSM-R και VHF.
• Ενημερώθηκε η ΡΑΣ και ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ για το περιστατικό.
Τονίζεται για άλλη μια φορά ότι, η πιστή τήρηση των διατάξεων του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας από όλους τους εμπλεκόμενους στην κυκλοφορία των τρένων, ο οποίος περιλαμβάνει πολλαπλές δικλείδες ασφαλείας, αποτελεί τον καθοριστικό παράγοντα της ομαλής διεξαγωγής της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας.
Η Διοίκηση του ΟΣΕ έχει αναλάβει πρωτοβουλίες για την περαιτέρω ενίσχυση της εκπαίδευσης του προσωπικού, ώστε να αποτρέπονται μεμονωμένα λάθη. Στόχος παραμένει η συνεχής βελτίωση των υπηρεσιών, με απόλυτη προτεραιότητα την ασφάλεια και την εμπιστοσύνη των επιβατών».
Αιχμηρή ανακοίνωση μηχανοδηγών
«Σήμερα το πρωί 13/9, οι αμαξοστοιχίες 1210 και 1307 παραλίγο να συγκρουστούν μετωπικά, μεταξύ των σταθμών της Αθήνας και των Αγίων Αναργύρων καθώς κινούνταν σε μονή γραμμή, με αντίθετη κατεύθυνση, κατόπιν εντολών που έλαβαν από τους εκατέρωθεν σταθμούς.
Η σύγκρουση αποσοβήθηκε καθώς ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 1210 αντιλήφθηκε το λάθος στις εντολές που δόθηκαν στα 2 τρένα όταν ο μηχανοδηγός της 1307 προχώρησε σε εκφώνηση της διέλευσης του από το σταθμό των Αγίων Αναργύρων.
Σήμερα θα μπορούσαμε να έχουμε ένα πραγματικά, και όχι κατ’ επίφαση, σοβαρό περιστατικό που αποφεύχθηκε χάρη στον επαγγελματισμό και την προσήλωση των μηχανοδηγών που αντιλήφθηκαν αυτό που πήγε να συμβεί.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να ενημερώσουμε ότι ο μηχανοδηγός της 1210, που αντιλήφθηκε το λάθος και απέτρεψε την σύγκρουση είναι ο Πρόεδρος του Σωματείου μας, ο οποίος πριν λίγους μήνες δέχθηκε προσωπική επίθεση, από το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, με σχετική ανακοίνωση που ανέφερε χαρακτηριστικά, με αφορμή την τότε παραβίαση ερυθρού σηματοδότη: “…το ίδιο πρόσωπο που, ως μηχανοδηγός αμαξοστοιχίας, παραβιάζει σηματοδότη θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια των πολιτών, με τη συνδικαλιστική του ιδιότητα υπογράφει ανακοινώσεις για την ασφάλεια των επιβατών”.
Αναμένουμε την ανακοίνωση των ΟΣΕ, Hellenic Τrain και ιδιαίτερα την δήλωση του αρμόδιου Υπουργού, υπενθυμίζοντας ότι στο σημείο που έγινε το συμβάν δεν λειτουργούν η τηλεδιοίκηση, το ETCS και τα φωτοσήματα».
Από τύχη
Όπως σημείωνε νωρίτερα η Εφ.Συν. σε ρεπορτάζ του Άρη Χατζηγεωργίου για το περιστατικό, τα δύο τρένα, που ήταν γεμάτα κόσμο, βρέθηκαν να κινούνται σε αντίθετες κατευθύνσεις και σε πορεία μετωπικής σύγκρουσης με ταχύτητα περίπου 60 χιλιομέτρων ανά ώρα.
Καθώς στην ανακοίνωση του ΟΣΕ δεν υπάρχει αναφορά στο ποια απόσταση χώριζε τις δύο αμαξοστοιχίες παρά μόνο ότι η μία ακινητοποιήθηκε σε απόσταση 500μ. προτού εισέλθει στην μονή γραμμή, υπάρχουν πληροφορίες που αναφέρουν ότι η απόσταση κάτω του ενός χιλιομέτρου, δηλαδή λίγων δευτερολέπτων, ενώ άλλοι μιλούσαν το πρωί για απόσταση σχεδόν τριών χιλιομέτρων.
Η τύχη έπαιξε επίσης σημαντικό ρόλο διότι το σύστημα ασυρμάτου VHF δεν εξασφαλίζει απρόσκοπτη επικοινωνία και είναι συχνό το φαινόμενο να εμφανίζει παράσιτα ή να κόβει φράσεις. Με άλλα λόγια θα μπορούσαν να μην έχουν ακουστεί καθαρά οι επίμαχες φράσεις των εντολών και οι εκφωνήσεις των μηχανοδηγών και τα τρένα να συνεχίσουν να κινούνται προς την μετωπική σύγκρουση.