Με την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως να υπεραμύνεται του νομοσχεδίου του για την Αναβάθμιση του Σχολείου συνεχίζεται η συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής.
Βασική στόχευση των κυβερνητικών παρεμβάσεων στην Παιδεία είναι “ένα σχολείο πιο ουσιαστικό, πιο δημιουργικό, πιο ποιοτικό και ανοιχτό, υψηλότερων προσδοκιών και απαιτήσεων, που θα ανταποκρίνονται στην ανάγκη για πιο σφαιρική μόρφωση”, είπε στην αρχική τοποθέτησή της, επί του νομοσχεδίου για την Αναβάθμιση του Σχολείου, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως.
“Στοχεύουμε σε μια δημιουργική διαχείριση και αξιοποίηση των παρεχόμενων γνώσεων και τη διαρκή αυτοβελτίωση, σε ένα σχολείο της εγρήγορσης, της επίτευξης των μαθησιακών στόχων, σε ένα καλύτερο και ασφαλέστερο σχολικό περιβάλλον”, πρόσθεσε η κ . Κεραμέως.
Όπως είπε η υπουργός η κυβέρνηση επενδύει σε ένα σύγχρονο σχολείο, παρέχοντας περισσότερα και καλύτερα εφόδια, οικοδομεί μια κοινωνία πιο δυναμική και συμπεριληπτική, με ισότητα ευκαιριών και χωρίς αποκλεισμούς, “διότι η παιδεία είναι ο καλύτερος μηχανισμός κοινωνικής κινητικότητας”.
Όπως σημείωσε η υπουργός, η χώρα μας παρουσιάζει σημαντική υστέρηση των μαθητών της όπως φάνηκε και από τον διεθνή διαγωνισμό του προγράμματος Πίζα, το 2018: Οι Έλληνες μαθητές κατετάγησαν κάτω από τον μέσο όρο ανάμεσα σε 78 χώρες, σε τρεις δεξιότητες, την κατανόηση κειμένου, τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες, και μάλιστα, «χαμηλότερα » από τον διαγωνισμό του 2015.
Παράλληλα, επισήμανε τα συνεχιζόμενα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού , αναφέροντας συγκεκριμένα την πρόσφατη εισαγωγή μαθητή σε νοσοκομείο μετά από ξυλοδαρμό συμμαθητών του και την καθύβριση καθηγήτριας σε ΕΠΑΛ. Στην ομιλία της η κ . Κεραμέως επικεντρώθηκε -μεταξύ άλλων – στην εισαγωγή των αγγλικών στην προσχολική εκπαίδευση και στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
Όπως επανέλαβε, η προσέγγιση των νηπίων στα αγγλικά θα γίνεται μέσω δραστηριοτήτων, ενώ στην εκτίμηση βουλευτή της αξιωματικής αντιπολίτευσης ότι η ρύθμιση ακολουθεί επιταγή αμερικανικών πανεπιστημίων, είπε ότι “στις θεωρίες συνωμοσίας, εμείς απαντάμε με έρευνες και στοιχεία. Έναν στόχο υπηρετούμε, το πως θα δώσουμε καλύτερα εφόδια στα παιδιά μας”, είπε η κ . Κεραμέως. Όσο για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών , είπε ότι θα προχωρήσει μετά από εκτενή διαβούλευση με όλους τους φορείς.
Η κ. Κεραμέως, συνεχίζοντας την τοποθέτησή της παρέθεσε τους έξι άξονες της νομοθετικής πρωτοβουλίας, τονίζοντας: “Η γενική προσέγγιση του νομοσχεδίου είναι “ από κάτω προς τα πάνω”, με αλλαγές που αρχίζουν από το νηπιαγωγείο, όπως η εισαγωγή νέων θεματικών, και φθάνουν μέχρι τις εξετάσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση”.
Εξειδικεύοντας τον πρώτο άξονα και τα νέα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, η υπουργός αναφέρθηκε στους τέσσερις βασικούς θεματικούς κύκλους, και τις επιμέρους θεματικές τους:
α) Το Ευ Ζην, με μαθήματα αγωγής υγείας όπως η πρόληψη από τις εξαρτήσεις, η οδική ασφάλεια και η σεξουαλική αγωγή, β) το Περιβάλλον, με μαθήματα όπως η οικολογική συνείδηση και η πρόληψη και προστασία από τις φυσικές καταστροφές, γ) την Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη, με προγράμματα εθελοντισμού καθώς και αλληλοσεβασμού και διαφορετικότητας, και δ) τη Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία, με θεματικές που αφορούν τεχνολογίες αιχμής, τη ρομποτική, την επιχειρηματικότητα και τον επαγγελματικό προσανατολισμό.
Επικαλούμενη τις καλές πρακτικές άλλων χωρών και την διεθνή εμπειρία, η κ. Κεραμέως ανέφερε ότι “στόχος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι να ενισχυθεί με τρόπο πιο συνεκτικό, πιο συστηματικό η καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης, όπως η κριτική σκέψη, η επικοινωνία, η πρωτοβουλία και η δημιουργικότητα, η προσαρμοστικότητα, εξοικειώνοντας παράλληλα τους εκπαιδευτικούς μας σε πιο βιωματικές μεθόδους διδασκαλίας. Με το βλέμμα στραμμένο στις ανάγκες της 4ης βιομηχανικής επανάστασης, εστιάζουμε περισσότερο στη διαδικασία της μάθησης και όχι μόνο στο περιεχόμενο.
Για τον δεύτερο άξονα του νομοσχεδίου, η υπουργός Παιδείας ανέφερε ότι «όπως είχαμε δεσμευθεί, προχωρούμε με την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού έργου, βασισμένοι στο τρίπτυχο “ Προγραμματισμός – Αυτοαξιολόγηση – Εξωτερική Αξιολόγηση”. Στη χώρα μας, η αξιολόγηση έχει πολεμηθεί όσο λίγες μεταρρυθμίσεις και, δυστυχώς, δυσφημίζεται ως έννοια ακόμη και σήμερα. Η συστηματική αξιολόγηση όλων των συντελεστών της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι, ωστόσο, απαραίτητη προϋπόθεση για τη βελτίωση κάθε εκπαιδευτικού συστήματος. Είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τον εντοπισμό αναγκών και αδυναμιών που δυσχεραίνουν τη λειτουργία και την επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων του ίδιου του σχολείου, αλλά και ευκαιρία για την ανάδειξη των δυνατοτήτων και των επιτευγμάτων του. Γιατί υπάρχουν πολλές δυνατότητες, πολλά φωτεινά παραδείγματα σχολείων, άοκνες προσπάθειες φωτισμένων εκπαιδευτικών, με μεράκι, με όραμα, που η ανάδειξή τους μπορεί να συμβάλλει στην αλλαγή παραδείγματος στη δημόσια εκπαίδευση».
Ως προς τον τρίτο άξονα μεταρρυθμίσεων, η υπουργός τόνισε την πιο αποτελεσματική στελέχωση των σχολικών μονάδων λέγοντας τα εξής: «Λαμβάνονται ειδικά μέτρα για την αποτελεσματικότερη στελέχωση σχολικών μονάδων, με τη διόρθωση χρόνιων παθογενειών. Δίνουμε κίνητρα διπλής μοριοδότησης για δυσπρόσιτες περιοχές και ταχύτερη προσμέτρηση προσόντων και προϋπηρεσίας, και βάζουμε κανόνες». Διαβεβαίωσε δε ότι «η Πολιτεία πρέπει να μεριμνά για τη σωστή στελέχωση των σχολείων μας, απ’ άκρη σε άκρη σε όλη την Ελλάδα».
Αναλύοντας την τέταρτη δέσμη μεταρρυθμίσεων και την ενίσχυση και διεύρυνση του θεσμού των πρότυπων και πειραματικών σχολείων, ως εργαστηρίων καινοτομίας για τη διάχυση βέλτιστων πρακτικών στη δημόσια εκπαίδευση, η κ. Κεραμέως δεν παρέλειψε να στιγματίσει τη στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης: «Αρχικά, το 2015, έλεγαν ότι η αριστεία είναι ρετσινιά. Αλλά το ιδεοληπτικό πρόσημο επιστρέφει δριμύτερο τώρα, με τον εκπρόσωπό της να περιγράφει τα ΠΠΣ ως “ καρκίνωμα στα σπλάχνα της δημόσιας εκπαίδευσης […] θα απομυζά και θα τρέφεται από την αφαίμαξη των άλλων σχολείων”. Δυστυχώς αποστρέφεστε τα εξαιρετικά αυτά δημόσια σχολεία, τη δυνατότητα για μαθητές να φοιτήσουν στα εξαιρετικά αυτά σχολεία. Αποστρέφεστε τη λειτουργία των σχολείων αυτών ως εργαλείου διάχυσης βέλτιστων πρακτικών στην εκπαίδευση. Αυτή είναι η διαφορά μεταξύ του εξισωτισμού προς τα κάτω, τον οποίο εσείς πρεσβεύετε, και της ουσιαστικής εφαρμογής της αρχής της ισότητας και των ίσων ευκαιριών, την οποία εμείς προσπαθούμε να προωθήσουμε. Αυτή είναι η διαφορά μεταξύ της λογικής της ήσσονος προσπάθειας την οποία εσείς πρεσβεύετε, και της λογικής της διαρκούς αυτοβελτίωσης και εγρήγορσης, την οποία εμείς προσπαθούμε να αναδείξουμε. Δεν θέλετε να ξεχωρίζει κανείς, να διακρίνεται κανείς. Τους θέλετε όλους ίσους, αλλά πώς; Ίσους προς τα κάτω».
Για τον πέμπτο άξονα, είπε ότι αφορά τη λήψη μέτρων για την εμπέδωση ενός ασφαλέστερου σχολικού περιβάλλοντος, όπως η θεσμοθέτηση του Συμβούλου Σχολικής Ζωής, εκπαιδευτικού που αναλαμβάνει την παροχή συμβουλών και παιδαγωγικής υποστήριξης προς μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς/κηδεμόνες, με στόχο τη διαχείριση ειδικών καταστάσεων, όπως κρούσματα ενδοσχολικής βίας. Πρόκειται, όπως είπε, για «μέτρα που θα συμβάλλουν στην καλλιέργεια κλίματος εμπιστοσύνης μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας και στην εμπέδωση των αρχών της εκπαίδευσης χωρίς αποκλεισμούς».
Αναφερόμενη στον έκτο άξονα μεταρρυθμίσεων, η υπουργός ανέπτυξε τις ρυθμίσεις για Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα πιο ελεύθερα, πιο αυτόνομα και πιο εξωστρεφή. «Παρέχουμε εργαλεία, δίνουμε επιπλέον ώθηση στα Πανεπιστήμιά μας, να διευρύνουν τους ορίζοντές τους, στην Ελλάδα και τον κόσμο» τόνισε χαρακτηριστικά.
Κλείνοντας την ομιλία της, η κ. Κεραμέως υπογράμμισε: «Στόχος μας να βρίσκουμε λύσεις πάρα τις αντιξοότητες. Μέριμνά μας να δίνουμε στους μαθητές και τους φοιτητές μας περισσότερα και καλύτερα εφόδια. Φιλοδοξία μας να βάζουμε τον πήχη ολοένα ψηλότερα. Να επενδύσουμε στο ανθρώπινο δυναμικό της εκπαίδευσης. Γιατί αυτή είναι η Ελλάδα της δημιουργίας που προσπαθούμε να υπηρετήσουμε. Γιατί μπορούμε καλύτερα. Γιατί αξίζουμε καλύτερα».
Κυριάκος Βελόπουλος στον Ant1: Υπάρχει βαθιά σήψη στην Ελλάδα με την κυβέρνηση της ΝΔ, αλλά εμείς θα κάνουμε τον Έλληνα να ξαναχαμογελάσει (video)
Στην υπογραφή νέου μνημονίου οδηγεί την Ελλάδα η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίαςσύμφωνα με τον Κυριάκο Βελόπουλο. Κατά την παρουσία του στην εκπομπή του Ant1 «Καλημέρα...